مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه ای

نویسندگان

محمدعلی فردین

mohammad ali fardin dept. of psychology, faculty of psychology,دانشکده روان شناسی محمود شیرازی

mahmoud shirazi , dept. of psychology, faculty of education and psychology,گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

چکیده

زمینه و هدف: با پیشرفت صنعت شبکه و اینترنت، بازی های رایانه ای هم در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اند و در سبک های مختلف روانه بازار شده اند. لذا هدف از این پژوهش، مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه­مند به سبک­های مختلف بازی های رایانه­ای بود. مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی از نوع علّی – مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیّه نوجوانان و جوانان پسر مراجعه کننده به گیم نت­های شهر زاهدان تشکیل می­دادند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله ای هشت گیم­نت به صورت قرعه­کشی انتخاب شدند. سپس از بین مراجعه کنندگان به گیم نت­های موردنظر، نمونه 156 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه حمایت اجتماعی مری پروسیدانو و کنیت هلر در سال 1983 استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده­های از شاخص­های توزیع فراوانی، درصد، میانگین، میانه، انحراف استاندارد و از آزمون تحلیل واریانس یک ­طرفه و آزمون تعقیبی شفه و از طریق spss23  استفاده شده است. یافته ها: در حمایت اجتماعی علاقه­مندان به سبک­های مختلف بازی رایانه­ای تفاوت وجود دارد. بدین ترتیب که مخاطبان علاقه­مند به بازی­های رایانه­ای سبک آنلاین گسترده­ تیمی حمایت اجتماعی بیشتری نسبت به علاقه­مندان به سبک­های بازی رایانه­ای انفرادی ادراک می­کردند (05 /0 p ≤). آزمودنی­هایی که گیم­نت و منزل را به عنوان محل بازی انتخاب می­کردند از آزمودنی­هایی که تنها منزل را به عنوان محل موردعلاقه برای بازی انتخاب می­کردند، از حمایت اجتماعی ادراک شده بیشتری برخوردار بودند. نتیجه گیری: با رشد روزافزون بازی­های رایانه­ای و تنوع و گسترش سبک­های مختلف، بهتر است هر سبک بازی رایانه به صورت کاملاً مجزا موردمطالعه و پژوهش قرار گیرد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مقایسه اشتیاق برای برقراری ارتباط در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اشتیاق برای برقراری ارتباط در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه ای بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری آن را کلیه نوجوانان و جوانان پسر مراجعه کننده به گیم نت های شهر زاهدان (25 گیم نت)، در سال 1394 تشکیل می دهند. روش نمونه گیری، خوشه ای چندمرحله ای بود که هشت گیم نت به صورت قرعه کشی انتخاب و سپس، از بین مراجعه کنندگان به...

متن کامل

مقایسه خلاقیت دانش آموزان علاقه مند به بازی های رایانه ای بر حسب سبک ، سابقه و میزان ساعت انجام بازی

مقدمه:  این تحقیق  با هدف مقایسه  خلاقیت دانش آموزان  علاقه مند به بازی رایانه ای  بر حسب  سبک بازی، محل بازی ، سابقه بازی و میزان ساعت انجام بازی رایانه ای  انجام گردید.   روش کار: روش این تحقیق  توصیفی، از نوع علی مقایسه ای  بود. جامعه آماری  این تحقیق دانش آموزان منطقه  بهارستان 2(شهرستان های تهران)  بودند  که یک نمونه372 نفری از میان آنها به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای  انتخاب گردید...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران

جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۳

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023